Om noen dager går Oscar-utdelingen av stabelen. Her skal filmhelter fra hele verden hylles, og Norge har en vinnerkandidat i klassen for beste utenlandske film, Verdens verste menneske. Likevel er det først og fremst den engelsktalende filmverdenen som feires høyest på utdelingen. Derfor velger jeg her å fremheve et lite utvalg gode europeiske dramafilmer fra de siste årene.
Filmene kan lånes med lånekortet ditt på Filmoteket.
Her kan du låne fysiske filmer fra Bærum bibliotek
I disse dager en dessverre skremmende aktuell film, lagt til et krigsherjet Ukraina i 2025. Filmen, regissert av den ukrainske regissøren Valentyn Vasyanovych, tar oss med til tiden rett etter at krigen mot Russland er over. Russerne er beseiret, men landskapet er lagt i ruiner, og budskapet bæres tydelig gjennom hele filmen: en krig har bare tapere. Hovedpersonen Serhiy holder kampferdighetene ved like, samtidig som han jobber på et stålverk. Da han mister jobben blir han med i en frivillig organisasjon, der han skal hjelpe til med å identifisere lik for å gi dem en ordentlig grav. Et rystende portrett av krigens ødeleggelser.
Dette er ren italiensk filmmagi fra regissør Alice Rohrwacher. Lazzaro er en ung arbeider på en tobakksgård et sted i et tilsynelatende tidløst Italia, der hans naive godhet blir utnyttet av mange. Det utvikler seg et vennskap mellom Lazzaro og sønnen på gården. Denne sønnen forsvinner, og vi følger Lazzaro på en underlig reise gjennom livet, som også kan fremstå som en reise i tid gjennom det moderne samfunnets fremvekst. En film som på mange måter nærmer seg fabelen, men som på samme tid er et samtidsportrett av klasseskiller og sosiale utfordringer.
Belgisk-nederlandsk film av debutantregissøren Lukas Dhont. Vi møter 15 år gamle Lara, som har fått plass på et danseakademi. Hun er født som gutt, og skal gjennomgå hormonbehandling for å foreta et kirurgisk kjønnsskifte. Vi følger henne og den lille familien, en far og en lillebror, gjennom en utfordrende tid. Kameraet går tett på og gir oss et sterkt og realistisk portrett av Laras kamp på mange plan, for å få lov til å ha friheten til å være den hun ønsker å være.
Ungarske Ildikó Enyedi har laget et sjarmerende kjærlighetsportrett, som tar oss med til slakteri i Budapest. Maria og Endre er begge rolige og noe sjenerte, men når de oppdager at de drømmer samme drøm hver natt, begynner et forhold å ta forsiktig form. En flott historie om det å nærme seg noen og gradvis åpne opp og slippe andre inn i livet sitt. Hvis du vil se en romantisk kjærlighetshistorie uten de sedvanlige klisjéene, er det denne du skal se.
Paris er okkupert av tyskerne, i dette tidsforvirrende portrettet. Det er et spennende grep regissør Christian Petzold tar, når han blander elementer fra vår tid og andre verdenskrig, slik at det både blir en historie fra krigen og en nærhetsbeskrivelse av det å være flyktning, uansett tid og sted. Georg får i oppdrag å overlevere noen dokumenter til en forfatter. Da forfatteren er død, ser Georg sitt snitt til å ta dennes identitet, for å kunne flykte fra landet. Han ender opp i Marseille, der han må forsøke å få visum for å komme seg videre i trygghet. Her møter han også andre i samme situasjon, blant annet den mystiske Marie. Filmen er basert på romanen Transit fra 1944, skrevet av Anna Seghers, som selv måtte flykte fra tyskerne under andre verdenskrig.