Da jeg nylig satt og så gjennom nyankomne lyrikkutgivelser på biblioteket i Sandvika var det mange fine bøker i bunken, og særlig var det et knippe historiefortellende diktbøker som traff meg. I anledning Samenes nasjonaldag den 6. februar synes det naturlig å trekke frem en av disse, Balvvat bullet : poehtalaš teavsttat áhkuid buolvvaid birra, eller Skyene brenner : poetiske tekster om formødrene av Synnøve Persen. Persen er en sentral skikkelse i samisk kulturliv med en rekke diktutgivelser bak seg i tillegg til en lang karriere som billedkunstner, og med et tydelig politisk engasjement. Med Balvvat bullet ønsker hun å rette søkelys på samiske kvinners opplevelser i møte med kirke og stat opp gjennom historien, og har valgt å plukke materialet fra sitt eget slektstre.

I boka fortelles historiene til ni kvinner i Persens slekt, fra 1600-tallet til nåtiden. Det er fortellinger om undertrykking og motstand, og om opplevelsen av å være den andre og bli definert etter kriterier som ikke samsvarer med sine egne. Vi møter blant andre Karen Clemetsdatter, som i 1680 står tiltalt i det som skulle bli den siste hekseprosessen i Finnmark, Elen Aslaksdatter Skum som soner en lang fengselsstraff etter å ha vært en av de ledende figurene i Kautokeino-opprøret, og forfatterens farmor Karen som i sin barndom rømmer fra internatskolen så ofte at familien begynner å få bøter for det. Den siste av kvinnene som presenteres i boka er Persens egen mor Áila, som blir gitt navnet Elise av presten under dåpsseremonien uten at noen våger å protestere. Barndommen preges av vonde opplevelser på internatskolen også for henne, og livet som voksen skyggelegges av sykdom og barnedød.

Det er tunge og dystre historier preget av vold og sykdom, men de fortelles på en måte som likevel formidler en styrke og stolthet, i et nedstrippet språk der hvert eneste ord fremstår skarpladd. Formødrene – áhkkuene – sine historier er ikke kun begrenset til den tiden de levde på jorden, men går inn i noe stort og varig som skal gjøres kjent og hedres. Det gir fullstendig mening at ordet áhkku, det nordsamiske ordet som brukes om formødrene i boka, også er brukt som betegnelse på fjell og steiner ansett som hellige.

sii čohkkájit buohkat
sohkagoađis
gávcci buolvva áhkut
ciŋadan ránes gávttiiguin

 

sii leat juo guhká vuordán
gierdevaččat čuvvon beaivečuovgga
jorramin ija čáhppes diimmuide
jahkečuđiid čađa

 

de sitter alle
i slektsgammen
åtte generasjoner formødre
kledte i sine grå kofter

 

de har ventet lenge
tålmodig fulgt dagslyset
dreie mot nattens sorte timer
århundrene igjennom

Boka gir et givende og annerledes innblikk i samisk historie, og en engasjerende leseopplevelse som er lett å komme inn i uavhengig av hvor vant man er til å lese lyrikk. Anbefales!

Lihkku sámi álbmotbeivviin!

Er Balvvat bullet : : poehtalaš teavsttat áhkuid buolvvaid birra = Skyene brenner : poetiske tekster om formødrene inne på biblioteket?

Bekkestua. Voksenavd.

  • Eks. 1: På hylla, plassering LYRIKK D

Sandvika. Voksenavd.

  • Eks. 4: På hylla, plassering LYRIKK D

Rykkinn. Voksenavd.

  • Eks. 5: På hylla, plassering LYRIKK D

Eiksmarka. Voksenavd.

  • Eks. 6: Vidvanke, registrert forsvunnet.

Bestill tittelen i Bibliofil

Translate »